Omzet verhogen met productfoto’s

Goede productfoto’s met een hoge kwaliteit kunnen verkopen in je webshop enorm verhogen. Stel je voor dat je op een webshop bent en je ziet enkel een hele kleine foto met ook nog eens een slechte kwaliteit. Zou je dit product dan kopen? Waarschijnlijk niet, en als jij het al niet doet waarom zouden jou webshop bezoekers dit wel doen. Het is erg belangrijk dat je kwalitatieve productfoto’s vetrouwen scheppen bij de klant en het gevoel geven dat ze te maken hebben met een professionele webshop die zorgvuldig om gaat met zijn product. Want als jij zorgvuldig met je productfoto’s omgaat zegt dat ook wat over hoe zorgvuldig jij met je klanten omgaat.

Daarnaast zijn kwalitatieve productfoto’s ook meer uitnodigend en trekken direct de aandacht in vergelijking met de product omschrijving die vaak maar deels gelezen word. Door net iets meer je best te doen voor kwalitatieve productfoto’s kun jij er voor zorgen dat je klanten sneller overgaan tot een aankoop. Klanten in je webshop willen eigenlijk het liefste het product even vast houden wat je natuurlijk niet kunt geven aan de klant maar door duidelijke productfoto’s en sfeerimpressies te geven kun je hiermee wel erg dicht in de beurt komen.

Er zijn talloze voordelen op te noemen aan het hebben van kwalitatieve productfoto’s in je webshop maar hieronder zetten wij de belangrijkste even voor je op een rijtje.

  1. Minder klantvragen

Klantvragen zijn een van de meest tijd consumerende activiteiten van online webshops. Je wil dit natuurlijk voorkomen en je webshop moet zo geautomatiseerd mogelijk zijn zodat je veel kunt verkopen met minimale inspanning. Met kwalitatieve productfoto’s zorg je er voor dat veel vragen die klanten hebben over het product al zelf kunnen bekijken. Stel je koopt een zwembad dan is het bijvoorbeeld belangrijk dat je klant kan zien dat de zwembadslangen en het zwembad trapje er ook bij zitten. Hierdoor heeft de klant zijn vragen snel beantwoord wat ook weer een vertrouwd gevoel geeft waardoor de klant eerder overgaat tot een aankoop.

  • Minder retouren

Zoals hierboven genoemd zorgen duidelijke kwalitatieve productfoto’s ervoor dat klanten beter geïnformeerd zijn voor ze hun aankopen voltooien in jou webshop. Dit zorgt er voor dat ze minder vragen hebben maar dit zorgt er ook voor dat ze niet voor verassingen staan als het artikel eenmaal bij de klant thuis word bezorgd. Een verassing kan leuk zijn maar ook wat minder leuk zijn waarbij het artikel niet zo is als verwacht en waardoor de klant het artikel wil retour sturen. Dit wil jij als webshop natuurlijk voorkomen want retouren betekend extra transportkosten, extra tijd voor het verwerken van de retour, het artikel moet opnieuw verpakt worden en je bent je artikel ook een periode “kwijt” waardoor je deze niet kunt aanbieden aan een andere klant.

  • Professionele uitstraling

Als je zorgvuldig omgaat met je website en de inhoud van je website gaat je klant er ook vanuit dat je ook zorgvuldig bent met de kwaliteit en service die je aflevert bij je klanten. Kwalitatieve productfoto’s kunnen dit beeld enorm versterken. Productfoto’s kosten namelijk tijd en geld en dat ziet je klant ook terug in je webshop. Hierdoor gaat je klanten ook het vertrouwen krijgen dat dit een product is waar jij als webshop energie in steekt en achter staat en dit zal de drempel verlagen om voor de klant over te gaan tot een aankoop.

  • Betere sfeer impressie foto’s

Met kwalitatieve productfoto’s leg je een goede basis voor alle andere aspecten van je ondernemingen of webshop. Als je bijvoorbeeld een infographic wilt maken voor je product heb je goede productfoto’s en detail foto’s nodig die je dan kunt bewerken en samenvoegen tot een infographic. Een ander voorbeeld kan zijn dat je makkelijk een sfeerimpressie foto kan maken door je product foto makkelijk in een sfeer omgeving kan fotoshoppen. Met een slechte kwaliteit word dit erg lastig en gaat het er snel nep uitzien maar met scherpe productfoto’s met een strakke uitlijning is dit proces veel makkelijker. Kortom, een goed begin is het halve werk!

  • Social media post trekken meer aandacht en interactie

Om door te gaan op het vorige punt kun je de goed kwalitatieve productfoto’s natuurlijk ook op andere plekken gebruiken. Een goed voorbeeld hiervan is je social media content. Je zult hoogstwaarschijnlijk vast je klanten ook proberen te bereiken via facebook, instagram, mails en andere social media kanalen. Op deze social media kanalen wil je natuurlijk ook aantrekkelijk overkomen bij je publiek zodat je meer interactie krijgt en ook meer online verkeer richting je webshop. Omdat te realiseren heb je ook weer goede kwalitatieve productfoto’s nodig zodat jij je producten in je webshop goed kunt promoten.

  • Hogere conversie

Al voorgenoemde punten komen eigenlijk allemaal samen op dit laatste en belangrijkste punt. Een hogere conversie in je webshop. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat uiteindelijk meer mensen je product kopen in je webshop en alle voorgenoemde punten lijden hiertoe. Meer informatie, vertrouwen, online verkeer beter sfeer foto’s leiden er allemaal toe dat mensen sneller op jou producten zullen klikken en eerder zullen overgaan tot de aankoop van het product in jouw webshop.

Naast deze 6 punten zijn er natuurlijk nog veel meer goeden argumenten om kwalitatieve productfoto’s te hebben op je webshop en overige content platformen maar het is duidelijk dat het een must is voor jou webshop. Neem contact met ons op zodat jij de volgende stap kunt nemen voor jouw webshop of neem een kijkje bij onze configurator of pakketen.

Heb jij je eigen webshop en ben je altijd maar te druk? Neem een kijkje naar onze andere blog over 5 werkzaamheden die je makkelijk kan uitbesteden.